Gode vaner for 2016

Jeg har altid fundet diverse nytårsforsætter åndssvage, fordi man ikke behøver et årsskifte for at ændre sine vaner. Jeg kan dog bedre lide folk, der har et nytårsforsæt, end jeg kan lide folk, der fortæller om, hvorfor man ikke skal have et.

Nu er virkeligheden ikke sådan, at fordi du vælger at have et nytårsforsæt, så kan du ikke ændre vaner resten af året. Mon ikke at alle er klar over det, uden at Rasmus modsat typer skriver om det på Twitter. Du kan også vælge at holde fest 20. februar, selvom du holder nytårsfest.

Grunden, til at jeg alligevel aldrig har brugt mig om at have et nytårsforsæt, er, fordi det altid lugter af forbud, hvor man pludselig skal træne hver dag i det nye år eller kun spise kål for at tabe sig. I stedet kalder jeg det for gode vaner for 2016, da det blot er små ting, jeg vil gøre hver dag, som gør en stor forskel i længden.

Tid til refleksion

De fleste virksomheder har en plan for fremtiden, som de gennemgår hvert år for at sikre sig, at deres virksomhed arbejder mod de rigtige mål. Denne fremgangsmåde fungerer også for individer, og hvis  du har det bedre med at planlægge dit liv hver sommerferie, så skal du da bare gøre det.

Det gode ved perioden op til et nyt år er, at juleaften og juledagene giver et naturligt afbræk med masser af timer på sofaen efter indtagelse af alt for meget mad. Der er ikke noget bedre end dovne perioder til at reflektere over ens liv.

Reglen for alle vanerne er, at der skal være tale om en lille ændring, som gør en stor forskel i længden. Vanerne er løst inspireret af bloggen Bold and Determined, da han sælger en bog om at skabe mere selvdisciplin i ens liv. Bogens vaner skal du gøre i 30 dage, og så bliver du en bedre person. F.eks. skal man tage kolde bade og stå op kl. 5 hver dag.

Af en eller anden grund er der en stor kultur for at følge andre menneskers regler, som om der findes en magisk formel. Ens vaner bør reflektere ens person, og derfor skal man finde på sine egne vaner.

F.eks. kan en tyk person, der gerne vil tabe sig ikke bruge et råd til noget om, at man blot skal lade være med at købe slik. Denne person ville sgu kæmpe for at lade være, men for mig er det ikke noget problem. Når jeg går forbi slikafdelingen uden at købe noget, skyldes det ikke ufattelig viljestyrke, men at jeg vitterligt ikke har lyst til slik. En god vane i dette tilfælde ville være, at man kun køber mad, når man er mæt.

Skab gode vaner for dig selv. Hvis du bliver inspireret af andres vaner, skal du selvfølgelig bruge dem. Men gør dem altid til dine egne ved at fokusere på dit mål.

Her er mine gode vaner for 2016.

1. Stå op senest kl 7

Arbejdsmæssigt ville det være bedre at stå endnu tidligere op. Mange topledere står op kl. 4, da de kan nå en masse arbejde, inden alle andre står op. Jeg vil dog gerne have otte timers søvn hver dag, og da jeg ikke gider gå i seng kl. 20, står jeg i stedet op senest kl. 7.

Kl. 6 kunne også have været et glimrende tidspunkt, men det kan være svært at være social med andre mennesker, hvis man absolut vil i seng kl. 22.

De fleste mennesker står nok allerede op kl. 7 (eller før) i hverdagene, men det er de færreste, som også gør det, når de har weekend. Her har de fleste en tendens til at sove længe. Jeg gjorde selv dette engang, men jeg har det bedst, hvis min krop har et fast tidspunkt, hvor jeg står op på. Meget tyder på, at det er usundt for os at sove længe i weekenden. Se mere her.

For at jeg kan sove otte timer, kræver det, at jeg har et fast sovetidspunkt. Det er relativt let at indføre i hverdagene, hvorimod det i weekenden er langt sværere, da man gerne er social til langt ud på natten. For at sove otte timer skal jeg sove kl 23. Her snakker jeg ikke om at gå i seng men om at sove. Læsning skal ske tidligere end kl. 23.

I weekenden står jeg stadigvæk op kl. 7, så hvis jeg har været til et socialt arrangement, som varede til langt ud på natten, så tager jeg i stedet en lur, når jeg igen bliver træt. I en optimal situation snupper jeg en lur den dag, hvor jeg skal være længe oppe. Det gør jeg f.eks. i dag, da jeg ved, at jeg skal være længe oppe og fejre det nye år.

2. Spis grove grøntsager til alle måltider

Når jeg skriver grove grøntsager, mener jeg de grøntsager, som vi altid får at vide, at vi skal spise flere af. Modsat George Bush Sr elsker jeg broccoli, så jeg har intet mod at spise dem. Men det sker alligevel, at jeg er for doven til at spise dem, når jeg enten bestiller mad, eller når jeg selv laver mad, som skal gå hurtigt. Jeg tilbereder altid disse grøntsager ved at stege eller koge dem, og derfor sker det, at jeg ikke får lavet dem. Det er langt lettere at æde en agurk, da den ikke kræver noget forberedelsestid.

Når jeg spiser ude, vil jeg være bedre til at bestille grøntsager. Jeg har en tendens til at undlade det, da jeg føler, at det er spild af penge.

3. Lav en ny ret hver uge

Jeg har det med at lave de samme retter igen og igen. Det er egentlig en skam, for jeg elsker virkelig mad, og jeg kan godt lide at prøve forskellige retter.

Jeg kunne selvfølgelig bare spise en ny ret hver uge i stedet for selv at lave den. Fordelen ved at lave mad selv er, at jeg får maden på den måde, som jeg helst vil have den.

Desuden har jeg fundet ud af, at jeg sagtens kan lave mad, hvis jeg blot spiser noget inden. Hvis jeg er meget sulten, vil jeg gerne have madlavningen overstået så hurtigt som muligt.

Der er ingen regler for, hvad jeg laver. Det kan være alt fra kage til en hovedret. Det bliver nok ofte hovedret, da jeg bedre kan lide at spise det.

4. Skriv 1.500 ord hver dag

Jeg læste engang, at Tom Wolfe skriver 1.000 ord hver eneste dag. Det virker måske ikke af meget, når han er professionel forfatter, men ideen her er, at han skriver hver eneste dag. Dvs. også på dage hvor han har haft travlt med andre ting.

Jeg nøjes ikke med 1.000 ord, da jeg gerne vil skrive mere på tre forskellige ting. I stedet skriver jeg 500 ord til affiliate marketing, 500 ord til fiktion og 500 ord på engelsk.

Når man skriver mange ord hver dag, uanset hvad man skal, eller hvordan man har det, så får man skabt ekstreme mængder af indhold. Desuden træner det mig i at få skrevet en masse, da jeg ellers har en tendens til at vente utrolig lang tid, inden jeg får skrevet noget.

Hvis jeg skriver 500 ord hver dag pr. område, svarer det til 183.000 ord pr. område. Et manuskript fylder typisk mellem 7.500 – 20.000 ord og en bog fylder typisk mellem 80.000 – 150.000 ord. Dvs. at få antal ord hver dag gør en ufattelig forskel på et år.

Selvfølgelig betyder det ikke, at jeg derved kan skrive 9 film om året, da det er redigeringsprocessen som tager længst tid. Men det giver noget indhold, som jeg kan arbejde videre med.

Affiliate Marketing

Det dækker over alt det indhold, som jeg bruger på affiliate marketing hjemmesider. Min definition på affiliate marketing er relativ bred, da det er alt indhold, som bruges til hjemmesider, hvor jeg kan tjene penge på at reklamere for andres produkter eller mine egne produkter.

Hvis mit primære arbejde er et online produkt, gælder det ikke med i de 500 ord. Det skal være 500 ord,  som jeg ellers ikke havde tænkt mig at skrive.

Skrivning på engelsk

Da jeg flytter til USA, er det oplagt at skrive mere på engelsk og i længden skrive mere på engelsk, end jeg skriver på dansk. Det er lettere for mig at skrive på dansk, da jeg er bedre til det end engelsk. Jeg laver mange simple fejl på engelsk, og derfor har jeg aldrig skrevet særlig meget på engelsk. Der er dog kun to metoder til at blive bedre til at skrive engelsk. At læse og skrive en masse på engelsk.

De seneste par år har jeg stort set kun læst på engelsk, da det er lettere og billigere at skaffe bøger og gode blogindlæg på engelsk end på dansk.

Så der er ikke andet at gøre end at skrive mere på engelsk.

Fiktion

Der er ingen fast ting, jeg gerne vil skrive på, så det kan være alt fra noveller til manuskripter.

Sidst jeg brugte Tom Wolfe princippet endte jeg med at skrive en bog på 155.000 ord. Det viser, hvor meget det betyder, at jeg skriver hver dag. Jeg kan godt lide free writing, da det træner mig til at blive bedre til at skrive, uden at jeg tænker over det.

Hvis jeg ender med at skrive noget, som jeg finder interessant nok til udgivelse, så må jeg sætte timer af til at redigere i det. I første omgang vil jeg bare gerne skrive en masse.

Med mine nye gode vaner er jeg klar til 2016.

 

Relateret indlæg

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *