Godnat og sov godt

hans jonas hansen sleeping

Jeg sover otte timer hver nat, og jeg prøver altid at gå i seng og stå op på samme tidspunkt. Sådan var jeg ikke tidligere. I mange år prøvede jeg at nøjes med at sove fire timer, da jeg tænkte på alle de ting, jeg kunne nå, hvis jeg ikke sov.

Min tanke var at jeg med fire timers søvn, ville få 28 vågentimer ekstra om ugen, 112 timer om måneden og 1456 timer om året. Det er ret mange timers ekstra arbejde.

Jeg syntes selv, at det gik fint. Jeg undrede mig ikke over, at jeg kunne bælle en stærk kop kaffe, og alligevel være ved at falde i søvn foran min computer. Når jeg lagde mig ned, var det som om, at jeg var blevet knockoutet.

Jeg faldt i søvn på sekunder.

Helt ved siden af mig selv

Jeg blev ved med at gøre dette i mange år, da jeg var sikker på, at søvn var spild af tid. Når jeg faldt over artikler som Chris MacDonalds om søvn, afviste jeg det med, at jeg da sagtens kunne fungere uden søvn.

Jeg bekymrede mig ikke om, at jeg ikke kunne overskue de mindste ting i livet. Jeg kunne sidde blandt mennesker og pludselig blive ramt af en ufattelig urolighed. Hvis jeg ikke drak en kop kaffe, kunne der ikke være tale om, at jeg skulle gøre noget som helst.

Jeg slog det hen med, at sådan var jeg indrettet, og jeg var da sikker lidt afhængig af kaffe. Mit kaffeforbrug handlede ikke om manglende søvn. Det handlede om mangel på selvdisciplin.

Efter flere dage med fire timers søvn kunne jeg gå helt ned med flaget, og jeg har ikke tal på, hvor tit jeg er endt med at købe en liter is og æde den alene. I dag kan jeg godt se, at det var min krops måde at sige fra på og få mig til at slappe af.

Jeg var vant til at fokusere på min kost og træning, men i dag vil jeg sige, at søvn er langt vigtigere, end hvad jeg spiser.

Søvn er vigtigt

Jeg begyndte at læse mere og mere om søvn, og jeg kunne godt se, at min krop havde mange af de symptomer, som stammer fra for lidt søvn.

Det er ikke sikkert, at alle mine problemer stammede fra søvn, det gjorde de nok ikke, men det hjalp ikke på mine problemer. Jeg oplevede depression, jeg glemte ting, jeg var ofte syg og jeg drak kaffe hele tiden.

Se evt. Youtube videoen da den meget godt forklarer problemerne ved mangel på søvn.

Hvordan jeg har det efter otte timers søvn

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidste gang var syg, og jeg har ikke længere behov for at æde en liter is alene og sove længe i weekenden.

Udover kærlighed er det vigtigste i mit liv at få min søvn. Alt andet er fint nok, men der er ikke noget, som giver mig bedre energi end det.

Jeg kan bedre overskue ting. Jeg kan stadigvæk blive ramt af depressive tanker, men nu ser jeg det som en naturlig ting af at være menneske, i hvert fald mig.

Det er ikke, fordi jeg tror, at søvn fjernede min depression, men jeg vil anbefale alle at starte med søvn, hvis de vil ændre noget i deres liv.

Glem kost. Glem arbejdsproduktivitet. Glem motion. Det er gode ting, men søvn er vigtigere.

Min søvnrutine

Som jeg skrev i mine gode vaner for 2016, ville jeg prøve at stå op hver dag kl.7. Det gjorde jeg også i lang tid, indtil jeg pludselig begyndte at sove længe, da jeg droppede kaffe, og som var grunden til, at jeg indførte mine morgenrutiner. I stedet har jeg flyttet, hvornår jeg står op til mellem 7-8.

Det betyder, at jeg sover hver kl. 23.30. Mit mål er at være i min seng senest kl. 23 og så læse bog. Omkring 23.20 stopper jeg med at læse, da det giver mig 10 min til at falde i søvn.

Jeg har droppet vækkeur, da jeg i stedet har investeret i et wake-up light fra Philips, som jeg har sat til 7.30. Dette ur simulerer en solopgang fra kl. 7 med fuld lys fra kl. 7.30. Det har gjort, at jeg sagtens kan vågne uden vækkeur.

Mit eneste råd til folk, som gerne vil i gang med en god søvnrytme er, at de får styr på deres aften. Drop mobilen inden du går i seng, da de færreste kan styre alle de ting, som du har adgang til på den.

Tidligere var det også problem med lyset på den, men både på Android og iPhone har du i dag mulighed for at gøre lyset mere søvnvenligt.

Der er desuden også en række ting, som du kan gøre ved dit soveværelse, hvis du har problemer med at sove. Hvis det er noget, som du gerne vil læse mere om, kan du læse mere om det her.

Sov godt.

Relateret indlæg

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *