Morgenrutine og arbejdsrutine

hans jonas hansen note writing

Jeg har tænkt over, hvorfor jeg elsker struktur og regler. Til dels har det nok noget at gøre med, at jeg har en tendens til depression, og struktur gør, at jeg får gjort de ting, som jeg i sidste ende ved, gør mig glad.

I de perioder hvor jeg har haft samme morgen- og arbejdsrutine, har jeg været langt mere glad. Men mange af mine morgen- og arbejdsrutiner har ofte været alt for komplicerede til, at de kan holde i længden.

Efter jeg droppede kaffe, kom der en lang periode, hvor jeg var ufattelig ugidelig om morgenen og jeg sov længere, end jeg plejede. Tidligere hoppede jeg ud af sengen uden vækkeur, fordi jeg glædede mig til at drikke kaffe. Hvis du tænker, “Hvorfor drikker idioten ikke kaffe om morgenen?” kan du læse svaret her.

Efter jeg læste et indlæg af Tim Ferriss om vigtigheden af en god morgenrutine, besluttede jeg mig for selv at prøve det af. Jeg savnede noget, jeg kunne glæde mig til at stå op og lave.

For Tim Ferriss betyder det, at han finder ud af, hvad der er den vigtigste arbejdsopgave, og så sætter han 2-3 timer af til den. Hvis han ikke når andet den dag, er han stadigvæk tilfreds med dagen.

Det betyder næppe, at han ikke laver andet den dag. Men at meget af det arbejde han bruger tid på, virker vigtigt i nu’et, men opgaverne er ikke med til at give ham de ønskede langsigtede resultater.

Jeg har hele tiden udskudt at skrive, da jeg føler i nu’et, at jeg burde bruge tid på andre ting.

Mange vil sikkert tænke, at de er produktive, fordi de sætter lighedstegn med, hvor mange timer de arbejder, og hvad de opnår. Selvfølgelig kan man nå mere, når man arbejder flere timer. Det er bare ikke særlig brugbart, hvis man hele tiden føler, at man ikke når de vigtigste ting for en.

Hvad er min morgenrutine?

Inden jeg går i gang med at arbejde, kører jeg samme morgenrutine igennem hver dag. Jeg starter hver morgen med at gøre en kop te klar, inden jeg dyrker 15-20 minutters yoga. Jeg passer godt ind i Los Angeles. 😀

Herefter skriver jeg en A4 side med mine tanker. Primært om hvilke opgaver jeg ville blive gladest for at løse hurtigt. Denne metode har prøvet af i en månedstid, efter jeg læste om det på Tim Ferriss blog.

Når jeg er færdig med det, skriver jeg ned, hvad jeg gerne vil skrive på den dag, og hvilken arbejdsopgave er den vigtigste for mig at løse den dag.

Min start arbejdsrutine

morning routine

Tim Ferriss har altid været meget mod at tjekke e-mails om morgenen. Jeg har prøvet at lade være med at tjekke e-mails om morgenen, men det ender altid med, at jeg ikke tjekker mine e-mail konti i flere dage, og det stresser mig langt mere, end hvis jeg tjekker dem en gang om dagen (eller flere gange om dagen).

Det kan forklares meget godt med David Allens bog Getting Things Done (jeg har kun læst om den på wikipedia). Her skriver han, at det vigtigste med arbejdsopgaver er, at de er planlagt til et tidspunkt, for så stresser de ikke ens hjerne. Det har hjulpet mig ret meget at gøre det.

Før kaffe

Da jeg droppede kaffe, opdagede jeg, at jeg kunne indsætte kedelige opgaver om morgenen, som jeg gerne vil have løst uden at have energien fra min elskede kaffe.

Så nu løser jeg alle kedelige opgaver, inden jeg drikker kaffe.

Efter kaffe

Efter kaffe er mit mål at skrive et indlæg (eller lave en video), som promoverer et eller andet, som jeg laver.

Skrivning

Jeg prøver at skrive hver dag. I den seneste periode har jeg ikke gjort det, fordi jeg har udskudt det med andre ting. Det vil jeg nu prøve at lave om på.

Derfor vil jeg i den kommende tid starte med at skrive, inden jeg sætter tid af til andre arbejdsopgaver.

Frogs

Hvis jeg har en opgave, hvor jeg skal rykke andre, er det godt at få opgaven over på deres bord. Det er fra bogen Eat That Frog (Slug Frøen), som Henrik Christiansen fra webbureauet Beruf, anbefalede til mig.

Meeting with Celia

Tidligere havde jeg den holdning, at møder var spild af tid. Da jeg arbejdede som Account Manager, var jeg altid den første, som rejste mig op og erklærede morgenmødet slut. Det mærkelige er, at jeg elsker at ævle om ligegyldige ting, men hvis det er i et møde, føler jeg, at jeg spilder min tid.

Jeg har sidenhen opdaget, at alle møder ikke er ens, og nogle møder faktisk er gavnlige. Når jeg sætter mig ned i 15 min og snakker om dagens opgaver med min kæreste Celia, begynder vi begge to at arbejde i samme retning.

Tidligere endte vi nok med at arbejde på hver vores ting, og det har gjort, at vi aldrig er kommet ordentlig i gang med de ting, som vi gerne vil i gang med, og som vi har fået visum til USA på.

2-3 hours blocked work

Hver dag skriver jeg ned, hvilken arbejdsopgave der er den vigtigste for mig at løse. Her er det godt at tænke langsigtet og tænke over, hvad jeg gerne vil tjene flere penge på i fremtiden.

Den prøver jeg at sætte 2-3 timers arbejde af til.

Når denne arbejdsopgave er lavet, kan jeg altid gå videre med andre arbejdsopgaver.

Det svære ved at indføre arbejdsmorgenrutiner

Det er især svært at holde fokus på en opgave ad gangen. Jeg er blevet bedre til det, men det var især svært i starten, da jeg hele tiden havde lyst til at lave noget andet. Jeg tænkte hele tiden, at jeg hellere måtte checke, om nogen havde skrevet en e-mail til mig.

Jeg har fundet ud af, at jeg sagtens kan nøjes med at tjekke min e-mail en gang i mellem. Det kan være hver time, hver anden time eller kun to gange om dagen. Det vigtigste er, at jeg isolerer mig selv og arbejder i en fastlagt periode. Efter hver arbejdsperiode kan jeg tjekke, hvad der er sket i verden.

I den kommende uge prøver jeg at komme i gang med at arbejde så hurtigt som muligt. Når jeg hurtigt løser opgaver, bliver jeg gladere, og jeg får lavet meget mere den dag.

Relateret indlæg

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *