Slut med morgenkaffe

something else with coffee

Jeg elsker kaffe, og jeg kunne sagtens bruge hele min dag på at drikke kaffe. Det skyldes især, at jeg ser kaffe som noget hyggeligt, hvor jeg kan sidde i fred og ro, mens jeg læser en artikel på nettet eller i en bog.

Da jeg ikke er et morgenmenneske, har min morgenrutine de sidste mange år været, at jeg drak kaffe lige efter, jeg stod op. Kaffe nydes bedst i stilhed. Jeg kunne ikke lave noget, før jeg fik min morgenkaffe.

Jeg gik fra af at have glæde af kaffe til, at jeg skulle bruge det for overhovedet at komme i gang med min dag. Selvom jeg havde sovet otte timer, var jeg stadigvæk ekstrem træt, indtil jeg fik min kaffe. Jeg havde brug for kaffe til at vågne.

Da jeg faldt over en artikel fra I Love Coffee, forstod jeg pludselig, hvorfor jeg ikke fik det optimale ud af min søvn. Jeg drak min kaffe på alle de forkerte tidspunkter. Jeg drak kaffe, når jeg ikke havde brug for det. Ok, man har selvfølgelig aldrig brug for kaffe, men jeg elsker smagen og jeg elsker det ekstra spark til hjernen, som kaffe giver.

Men jeg brød mig ikke om at være træt efter otte timers søvn.

Derfor droppede jeg morgenkaffen

Grunden til, at jeg følte mig groggy efter otte timers søvn, bliver forklaret i nedenstående video. Når kroppen vågner, producerer vi kortisol (kaldes ofte stresshormon), som gør en frisk og klar til dagen. I følge den engelske wikipedia topper vores kortisol om morgenen omkring kl.8.

Hvis du drikker kaffe, når din krop naturligt producerer kortisol, skal din krop bruge mere og mere kaffe for at få et buzz. Hvis du vil have en grundig forklaring på det, kan denne artikel i Forbes anbefales. Dog kan du også nøjes med Youtube video.

kaffe tidspunkter

Taget fra ilovecoffee.jp. Hvis du trykker på billedet, kan du støtte hende med 5 USD.

For de fleste mennesker betyder det, at de skal drikke kaffe i de perioder, hvor der står COFFEE TIME på billedet.

Generelt skal du kun drikke kaffe, når du begynder at føle træthed. I starten vil du også være træt om morgenen, da din hjerne skriger efter kaffe, så du skal igennem en omstillingsperiode – men det er det hele værd.

Sådan gik jeg fra morgen til formiddagskaffe

before coffee

Tidligere drak jeg min kaffe, når jeg vågnede omkring kl. 7. De fleste venter sikkert med at drikke deres kaffe til de møder ind på kontoret. Hvis det er din vane, skal du kun holde ud i ca. halvanden time, inden du kan tage din kaffepause. (Baseret på at du møder kl. 8, og du venter med din kaffe til kl. 9.)

I sidste ende handler det om at ændre sine rutiner. For mig var det en del af min morgenrutine, så i stedet for at lave en kop kaffe laver jeg nu en koffeinfri te. På den måde kan jeg fortsætte med min morgenrutine, hvor jeg stadigvæk kan nyde stilheden.

Hvis du drikker kaffe med det samme, du møder ind på din kontorplads, kan du enten bytte din morgenkaffe ud med en te eller ændre dine kontorvaner. Hvis du er vant til at tjekke e-mails med din kaffe, kan du vælge at gøre det kl. 9.30 i stedet for kl. 8.

Hvis du skal tjekke e-mails med det samme, kan du gøre det uden kaffe og i stedet lave en kaffepauserutine, som du glæder dig til. Det kan være, at du snakker med dine kollegaer, tjekker sociale medier eller tjekker relevante nyheder for dit arbejde.

Det skal siges, at jeg følte mig træt og uoplagt i den første uge efter kaffe, så det kan være oplagt at ændre dine kaffevaner i din ferie, så det ikke påvirker dit arbejde alt for meget.

coffee lover

Jeg elsker stadigvæk kaffe, men det er dejligt at være frisk om morgenen – så ikke mere morgenkaffe til mig.

Relateret indlæg

Smid en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *